4 RTC-logo 300x117
  • Om RTC

Om RTC

Bullandö Marina har en egen tidining som går ut till alla båtägare och företagare på Bullandö. Curt Gelin fick tidigare uppdraget att skriva lite om RTC för just Bullandö News som tidningen heter. Vi tycker att Curt fick ihop sagan om RTC bra och publicerar den gärna på vår hemsida för dig som kanske vill veta lite mer om oss!

Med världen som arbete

lotta o marcus2Från sitt kontor under takåsarna på Bullandö spanar Lotta Rogner och Marcus Forsberg ut över hela världen - bildlikt talat. För deras verksamhet med RTC Båtkontakten spänner över de sju haven, kanaler i Europa, båtuthyrning i Sverige och konferensseglingar. Med mera.

För en utomstående med resfeber i benen låter affärsidén med RTC Båtkontakten fantastisk. Att få ordna båtar att segla med i Medelhavet, Västindien, Indiska Oceanen, Söderhavet, Asien, Australien, England och Europas kanaler borde ju betyda att destinationerna och båtarna måste testas –produktkännedom är ju A o O för den som säljer resor.

– Ja, jo, vi åker förstås ut och ser vad vi har att erbjuda, men det får ske på eftersäsong, för vinter, vår och sommar har vi fullt upp att organisera åt alla som vill hyra och hyra ut båt, kan Lotta Rogner berätta för besökare på kontoret en trappa upp på Bullandö. Hon och Marcus Forsberg driver och äger RTC, ett namn som inte är enkelt att koppla ihop med verksamheten. Inte ens när man får veta att det är initialerna för Rolf Tony Carlsson.

– Rolf startade firman en gång, närmare bestämt år 1968 och här på Bullandö i ett litet hus utanför marinan. Hans ide´ gick ut på att förmedla privatbåtar för uthyrning och blev en framgång. Verksamheten växte med försäljning av begagnade båtar och när Rolf tyckte att det räckte tog Johan Broms över med mig på båtuthyrningen, förklarar Lotta.

Sedan nyår 2012 äger hon och Marcus RTC, men utan båtförsäljningen.

Och vem är Lotta?

– Gammal långseglare, som jobbade inom flyget på Arlanda med operativt och senare ledande ansvar i 23 år och alltid haft resor som intresse. 1999 kastade jag och min dåvarande loss, vi sålde allt och köpte en Rasmus, som vi bodde på och seglade till bl.a. Medlehavet, Brasilien och Västindien med. Vinden är ju fri, bostaden gratis och att få se världen var vår drivkraft.

Men efter fem år ute i världen längtade vi hem.Väl i land kollade jag in RTC, här såg jag möjligheter att hjälpa till och sade till mig själv: Här ska jag jobba. Det var 2005 och sedan dess är jag fast – roligare jobb kan jag inte tänka mig.

Och Marcus – vem är du?

– Seglare som jobbat på och med charterbåtar i Medelhavet. Plus att jag har varit segelmakare på Gransegel. Men även jag längtade hem och såg annons om att RTC behövde en sommarsäljare. Jag skickade min CV fick kontakt med Lotta och sedan jobbet bland många som sökte. Det var tre år sedan och fungerade så bra och vi ville fortsätta att arbeta ihop. Och så blev det, nu äger vi RTC tillsammans och det känns bra, för det går åt två för att hinna sälja och se till att bokningarna fungerar.

Och två verkar knappt räcka, för Lotta och Marcus har fullt upp, de tar emot mejl och samtal om båtar som ska hyras ut eller bokas. Och det är förståeligt för Lotta och Marcus hanterar, sammanlagt 470 båtar i Sverige och ett par hundra till om alla passiva också räknas.

Som om inte detta räckte förmedlar RTC-Lotta och RTC-Marcus seglingsresor över hela världen, i egenskap av agenter för TUI Marine där Sunsail, The Moorings och Le Boat ingår, det största charterbolaget med tusentals båtar. Plus att de ordnar events från Bullandö, RTC har ett nära samarbete med Thomas Forsbergs Sailing Events, som tar ut företag på kick-offer och konferenser. Även det kräver engagemang för att kunder ska strömma till i tänkt utsträckning.

Ändå är inte Lotta och Marcus belåtna, nästa steg de börjar med är förmedling av hus och lägenheter.

– Vi har ett förträffligt bokningssystem on line och kapacitet för många fler objekt – båtar eller husbilar spelar oss ingen roll. Faktum är att en gång sköttes systemet manuellt, då gick det åt tolv personer för att hålla reda på alla båtar som skulle hyras ut och alla som bokade. Men det gick inte i längden, så 2007 gjorde jag ett nytt enklare system som nu fungerar fint. Den som vill hyra går in på vår hemsida, registrerar sig och bokar. I nästa steg bekräftar vi via mejl och när vi har fått in bokningsavgiften skickar vi hyreskontraktet och båtägarens kontaktuppgifter till hyresgästen. Båtägaren får i samma veva all dokumentation samt information om hyresgästen och dess kunskaper.

Hur vet ni att båtarna fungerar?

– Vi garanterar inget, utan litar på båtägarna som förbinder sig till en viss standard på sin båt då han anmäler den hos oss. Skulle något inte vara fel tvekar vi aldrig, kan vi inte hitta en ersättningsbåt så diskuterar vi inte ens utan kompenserar hyresgästerna med att återbetala vår provision. Men peppar, peppar, det behövs sällan, under min tid med RTC - sedan 2005 - har bara ett ärende kommit till reklamationsnämnden. Och så ska det fortsätta – nöjda kunder är vår bästa reklam.

Och trenden, fler som hyr?

– Jo så är det, i år har vi 50 båtar fler att hyra ut i Sverige och efterfrågan är bra, intresset för att segla har inte svalnat, men fler och fler finner det enklare att hyra än att ha egen båt. Och tvärtom allt fler tycker det är bra att få bidrag till kostnaderna genom att hyra ut, så balans råder. Sedan finns de som lyckas hyra bättre än andra, de är aktiva, har bra bilder på sin båt.

4 – 6 veckor är ganska normalt, rekordet för en båt är 14 veckor på en säsong.

Vika båtar är mest efterfrågade?

De som är kända och mellan 30 och 35 fot, rymliga och rejäla. Maxi 999, Scanmar 33, Comfort 32, Omega 30 är gångbara. Om de är från 1980 eller 1990-talet spelar ingen större roll, bara skicket är gott. Nya segel, nya dynor, vilken hamn båten ligger i och priset har betydelse. Lägre priser än andra påverkar förstås intresset för att hyra just en viss båttyp. Men vi lägger oss inte i vad båtägarna vill ha per vecka, de som ligger för högt får inte napp och tvärtom, kan Lotta berätta om hon får tid att förklara hur hyrmarknaden fungerar. Vilket hon har på båtmässorna i hyrbranschens kanske propraste monter.

Om hyrförmedlingen är brödföda för Lotta och Marcus är uthyrningen i världen grädde på moset. Och den ökar, Kroatien kommer fortsatt, Grekland och Turkiet är ständigt populärt och på vintern gäller Västindien för svenska seglare.

– Men vi ser större intresse från utlandet att komma hit och segla. Gästerna tycker det är exotiskt med alla öarna, att det inte är tidvatten och våra ljusa nätter, säger Marcus efter att ha tittat ut från kontorsbalkongen, spanat ut över den glittrande fjärden och konstaterat: Jo Stockholms skärgård slår det mesta.

Och både han och Lotta vet vad de talar om, för de har sett världen, de besöker många resmål något de menar är nödvändigt för att kunna råda de som vill hyra båt i världen.

På frågan var de helst vill segla säger de lite oväntat: Kanaler i Europa. Svaret kan bero på att deras nyaste produkt är att sälja för tyska husbåtsfirman Le Boat som också ingår i TUI. Lotta och Marcus är inte säljminded för inte och passar med all rätt på att propagera för nyheter när tillfället öppnar sig.

Innan Rolf Tony Carlssons efterträdare återvände till sina ringande telefoner och blinkande datorer hojtade de åt Rambo och Lurvas att hålla klaffen. För att få veta hur dessa deras bundsförvanter ska behandlas, krävs en visit på kontoret och höra vart i världen man vänder sig med sitt seglingsbänd. Om inte bundsförvanterna tar i, går det att få höra Lottas goda skratt – hennes och firmans varumärke.

Text och foto Curt Gelin

RTC mailsignature