Information
Fördelar med att hyra ut sin bostad genom RTC
Låt RTC förmedla ditt hus eller lägenhet, i Sverige eller i utlandet.
RTC har förmedlat båtar under mer än 40 år. Vi har samlat på oss en hel del erfarenhet under dessa år som förmedlare. Vi har ett stort kundregister samt ett bra kontaktnät som du nu har glädje av om du låter oss hjälpa till med att förmedla din bostad. Vårt bokningskontor ligger vid Bullandö Marina på Värmdö utanför Stockholm.
Tjäna pengar på outnyttjade veckor
Du har kanske upptäckt att din lägenhet eller hus är outnyttjad flera veckor under året. Bostaden är en stor investering som inte ger dig någon avkastning. Hyr ut ditt hus eller lägenhet de veckor du inte använder den. Din inkomst storlek avgör du själv beroende på hur många veckor du vill hyra ut.
Hur stor hyra får jag per vecka
Din veckohyra avgör du själv och du får den ograverad från hyresgästen. Hyressumman bör dock vara marknadsanpassad. Ett tips är att gå in på vår hemsida för att se vad likvärdiga bostäder kostar. Vi hjälper dig gärna och svarar på dina frågor men det är du som ägare som i slutändan bestämmer ditt hyrespris. Generellt kan man sägas att prissättningen mycket beror på läget, utrustning, ålder, skick, samt områdets/ landets popularitet. De priser du ser på vår hemsida inkluderar vår förmedlingsprovision (20%).
Vilka hyresgäster får jag?
En viktig målsättning för oss på RTC är att kunna förmedla en hyresgäst som är skötsam och tar väl hand om din lägenhet/ hus. Genom att hyreskontraktet tecknas direkt mellan dig och hyresgästen avgör du själv till vem du vill hyra ut. Du kan alltså avvisa, av oss föreslagen hyresgäst, om du vid kontakt med denne ej finner honom/henne lämplig. Du bestämmer vilka krav du har på din hyresgäst och vi förklarar för din blivande hyresgäst vilka regler som gäller för just din bostad. RTC har varit båtuthyrningsförmedlare sedan 1972. Under denna tid har vi skaffat oss ett rikt kontaktnät över hela landet och världen. Många hyresgäster återkommer också till oss år efter år och hittills har de hyrt båt genom oss och bostad på annan väg. Vi vill kunna möjliggöra för hyresgästen att kunna hyra bägge tryggt genom RTC. Även utomlands har vi arbetat upp ett gediget kontaktnät med olika samarbetspartner. Via Internet har vi även fått direktkontakt med hyresgäster över hela världen som gärna återkommer till RTC. Vi tror att detta även kan gagna våra hus och lägenhetsinnehavare samt ge er en stor trygghet. Vår kontakt med hyresgästerna sker både via telefon och e-mail. Även detta är en extra trygghet för våra uthyrande fastighetsägare.
Vilka förväntningar har hyresgästen?
Det har blivit mycket vanligare att idag hyra sin semesterbostad i Sverige eller utomlands. Vi på RTC vill kunna erbjuda våra hyresgäster både små och stora bostäder, nya och gamla, dyra och billiga. Kraven idag är stora på att bostaden ska vara fräsch och väl utrustad. Det behöver dock inte vara lyx. Säkerhetsutrustning såsom brandsläckare måste finnas.Idag önskar de flesta någon typ av WIFI. Köksutrustningen måste också svara mot antalet sängplatser och vara komplett. Hyresgästen ska endast behöva medföra personliga tillhörligheter och matvaror. Du ska självklart även erbjuda lakan och handdukar. Det är också viktigt att du är nåbar för hyresgästen om något skulle inträffa under uthyrningstiden. RTC hjälper givetvis till så gott vi kan men det är du som ägare som måste instruera din hyresgäst hur / vart / vad han ska göra om något sker. Är inte du nåbar, alternativt låter någon annan sköta allt det praktiska ska hyresgästen veta hur man når honom/ henne.
Hur är försäkringsvillkoren?
Nästan alla försäkringsbolag tillåter uthyrning. Villkoren är dock olika från bolag till bolag. Kontakta ALLTID ditt försäkringsbolag för att få reda på vilka regler som gäller för din bostad. RTC förmedlar endast bostäder som är försäkrade för ändamålet. Under hyrestiden deponerar alltid hyresgästen en deposition hos dig (Du bestämmer själv eller ihop med försäkringsbolaget). Var noga med att alltid gå igenom din bostad före och efter varje uthyrning. Depositionen lämnar du tillbaka först då du inspekterat att inga skador har skett under uthyrningen.
Vad betalar jag till RTC?
Du betalar ingenting! RTC tar ut förmedlingsprovisionen (20%) direkt av hyresgästen.
Min egen arbetsinsats?
Du ska se till att bostaden lämnas ut och lämnas tillbaka på avtalad tidpunkt. Bostaden ska lämnas ut välstädad återlämnas i samma skick. Hyresgästen ska ha möjligheten till att köpa till slutstädning. Innan bostaden lämnas ut, deponerar hyresgästen hos dig din deposition. Vid utlämnandet av bostaden ska hyresgästen kunna legitimera sig med körkort eller liknande. Är bostaden ej i samma skick vid återlämnandet som avlämnandet, har du rätt att behålla hela eller en del av det deponerade beloppet för att ersätta dina kostnader. Om något skulle gå sönder eller sluta att fungera i bostaden som ej beror på hyresgästen ska du vara behjälplig med att laga/ reparera problemet själv eller med hantverkares hjälp.
Hur och när kan jag anmäla min bostad till RTC?
RTC tar emot din anmälan under hela året. Hyresgäster som bokar tidigt, bokar ofta flera veckor i följd.Det är enkelt att anmäla sin bostad till RTC. Du kontaktar oss genom mail info@rtc.se och du kan även ringa oss på 08 - 571 459 00. I samband med att du anmäler din bostad så ska du också fylla i en utrustningslista som gäller för din bostad. Det är viktigt att du sedan kontinuerligt uppdaterar denna så att listan överensstämmer med verkligheten.
Hur går uthyrningen till?
1. När du gjort din anmälan till oss och vi har lagt upp din bostad på vår hemsida så ingår du i vårt register och hyresgäster kan nu börja boka.
2. När en blivande hyresgäst bestämt sig för just din bostad kontaktar vi dig för att kontrollera att bostaden är ledig och redo att hyras ut just den perioden. Sedan sänder vi via e-post följande till dig:
a) En bekräftelse, att vi förmedlat din bostad till en föreslagen hyresgäst, tidpunkt för detta, personnummer, namn, adress och telefon.
b) Ett kontraktsförslag som du senare tecknar med hyresgästen.
Du ska INTE ta kontakt med hyresgästen utan han/hon kontaktar dig då vi erhållit vår förmedlingsprovision. Undantag kan förekomma te.x. när ett företag hyr din bostad och RTC fakturerar hela hyresbeloppet. Du som ägare och vi som förmedlare har kontinuerlig kontakt och är det något du funderar över så är det bara att kontakta oss. INGEN bostad ska hyras ut innan full betalning har skett.
3. Till hyresgästen skickar vi en bekräftelse samt information om hur de snarast ska betala vår förmedlingsprovision.
4. När hyresgästen betalt vår provision, tillsänds denna ett likalydande hyreskontrakt som du själv fått.
Hyresgästen tar sedan kontakt med dig (vi uppmanar detta i vårt brev) för kontraktsskrivning.
Du som ägare kan nu också kontakta din hyresgäst, vi meddelar dig då förmedlingsprovisionen är betald genom ett mail.
Ni skriver under kontraktet efter det att du godkänt din hyresgäst. Vid kontraktsskrivandet är hyresgästen skyldig att lämna 30% av hyresbeloppet till dig, det är först då bostaden är bokad.
Resten av beloppet erläggs senast 14 dagar före uthyrningsperiodens början. (Undantag kan förekomma t.ex. vid sista minuten bokningar).
5. När det är dags att lämna ut bostaden så ska du eller din representant och din hyresgäst ordentligt gå igenom bostaden. Om något saknas eller är ur funktion så ska det antecknas på hyresavtalet och signeras av bägge parter. Nu erlägger även din hyresgäst depositionen. När bostaden återlämnas ska samma procedur upprepas. Är allt frid och fröjd så skall du nu återlämna depositionen. Om något saknas eller gått sönder behåller du en del eller hela depositionen tills dess att kostnaden är uppklarad.
Hur ska jag redovisa min inkomst?
Hyrs bostaden ut i Sverige kan du kontrollera exakt vad som gäller hos Skatteverket. Hyrs din bostad ut i utlandet får du kontakta lokala myndigheter.
Detta är i korta drag hur det går till. Vill du ha mer information så är du välkommen att kontakta oss.
Antingen via telefon 08 - 571 459 00 eller via e-mail info@rtc.se